Pētnieku ieteikumi: kad izvēlēties darbu birojā un kad – mājās
Pētnieks Leifs Denti uzsver līdzsvara nozīmi:
"Darbam no mājām līdz 2,5 dienām nedēļā ir pozitīva ietekme. Tas ļauj produktīvi apvienot koncentrētu darbu ar produktīvu komunikāciju."
Tātad, kāds būtu labākais risinājums? Vai uzņēmumiem vajadzētu censties piesaistīt darbiniekus birojam, piepildot ledusskapi ar enerģijas dzērieniem un organizējot izklaides pasākumus? Vai varbūt būtu lietderīgāk ieviest hibrīda modeli, kurā darbinieki pārslēdzas starp darbu mājās un birojā, tādējādi apvienojot abu darba formu priekšrocības?
"Ja skaidri zini, kas tev ir jādara, vari strādāt no mājām un ik pa laikam rīkot īsas tiešsaistes sapulces. Mājas ir labi piemērotas uzdevumiem, kuriem nepieciešama koncentrēšanās un miers. Taču, ja rodas jauni darba uzdevumi vai ir jāpieņem lēmumi par aktuālajiem darbiem, labāk ir ierasties birojā un satikties ar kolēģiem klātienē."
Tikšanās, kas rosina radošumu
Kad mēs neejam uz darbu, sāk pietrūkt tā, ko socioloģijā dēvē par "trešo vietu" – vietu, kur cilvēki pulcējas ārpus mājām (pirmā vieta) un darba vietas (otrā vieta), skaidro Leifs Denti.
"Lai gan mājās netraucēti strādāt ir vieglāk, šai medaļai ir arī otrā puse. Mājās tev pietrūkst to spontāno un neformālo sarunu ar kolēģiem, kas var notikt pie kafijas automāta vai pusdienu laikā. Tur var uzdot "muļķīgus jautājumus", uz kuriem tev vajadzētu zināt atbildi, bet kurus tu neuzdrošinājies pacelt sanāksmē. Kad mēs tiekamies tikai digitāli Teams vai Zoom, šāda saskarsme var viegli pazust. Taču šādas tikšanās ir svarīgas gan radošumam, gan tavai labsajūtai."
"Var mēģināt izveidot "digitālās kafijas pauzes", bet tas prasa visiem pielikt papildu pūles. Cik es redzu, tas netiek darīts bieži. Šķiet, ka lielākā daļa cilvēku uzskata, ka viņi šo laiku labprātāk veltītu saviem darba uzdevumiem."
Ar ko videozvans atšķiras no tikšanās reālajā dzīvē?
"Atšķirība ir ievērojama. Jo vairāk mēs attālināmies no īstas tikšanās, jo mazāk “bagātīga” kļūst komunikācija. Digitālās sapulcēs ir grūti uztvert ķermeņa valodu un mazos signālus, piemēram, vai kāds mums piekrīt un vai kolēģiem ir garlaicīgi. Tikšanās kvalitāte arī cieš: cilvēki ir noslēgtāki un uzdod mazāk jautājumu, kas negatīvi ietekmē sarunas dinamiku."
Viņš skaidro: "Pēc digitālās sapulces mēs bieži vienkārši atslēdzamies, atšķirībā no biroja, kur varētu pēc sapulces iedzert kafiju un turpināt dalīties idejās. Tieši šajos neformālajos brīžos bieži rodas svarīgas domas un idejas – lietas, kas, iespējams, netika pieminētas sapulcē vai kuras trūka drosmes aktualizēt."
Attālinātajam darbam ir vēl viens bieži uzsvērts izaicinājums – grūtības veidot spēcīgu uzņēmuma kultūru un kopienas sajūtu. "Ja netiekaties regulāri, ir grūtāk nodibināt ciešas attiecības ar kolēģiem. Protams, ir iespējams komunicēt tiešsaistē, taču tas notiek daudz vieglāk un efektīvāk klātienē. Jaunākie darbinieki bieži vēlas atrasties birojā vairāk nekā pieredzējušie kolēģi, jo viņi meklē iespējas paplašināt savas zināšanas."
"Puse uz pusi" ir labākais risinājums
Lai gan nav noteiktas formulas, kā un kur uzņēmumi un darbinieki vislabāk veic savu darbu, pētījumi liecina, ka strādājot no mājām līdz 2,5 dienām nedēļā, ir iespējama pozitīva ietekme. Tas dod mums lielāku kontroli pār savu dzīvi un palīdz līdzsvarot darbu un atpūtu: mums nav jābrauc uz darbu un mājām, ir vairāk laika sakārtot lietas mājās, kā arī bērnu aprūpe kļūst vieglāka."Taču, ja vairāk strādā no mājām, var sākt parādīties arī mīnusi: kļūst grūtāk sekot līdzi tam, kas notiek darbā un kas šobrīd ir svarīgi. Ja zaudē šo sajūtu, darbs var laika gaitā nest mazāk gandarījuma, un vari justies izolēts.
Leifs Denti uzskata, ka mūsdienu darba dzīvi raksturo vislabāk atbilstošo darba formu meklējumi.
"Pārmaiņas un inovācijas ir mūžīgas tēmas un reizē arī grūti jautājumi. Galu galā mēs atradīsim risinājumu – es par to neuztraucos."
Kāds, jūsuprāt, varētu izskatīties šis risinājums?
"Pēc 5-10 gadiem mēs, visticamāk, būsim atraduši noteiktas darba formas, kas labāk pielāgotas dažāda veida uzņēmumiem," prognozē Leifs Denti. "Informācijas tehnoloģiju uzņēmuma darbiniekiem var būt noderīgāk strādāt no mājām, savukārt tiem, kas strādā apkalpošanas sfērā, var būt nepieciešama fiziska klātbūtne darbavietā."
Viņš piebilst: "Galvenokārt mēs sapratīsim vairāk par to, kā attālinātais darbs ietekmē darba rezultātus un mūs pašus. Kad mums būs šī izpratne, kļūs vieglāk veidot efektīvus darba plānus."