Ideālas mācību telpas izveide Andersbergas skolā
Kā tas sākās: eksperiments nākotnei
Skolas rekonstrukcijas ietvaros Andersbergas skolas direktore deva skolotājam Maksam Frīmanam pilnīgu radošo brīvību izplānot ideālo klases telpu, kas paredzēta 3.-5. klases skolēniem. Tas bija plaša mēroga eksperiments, lai noskaidrotu, vai viegli pielāgojams interjera dizains sniedz plašākas iespējas dažādu mācību teoriju izmantošanai dzīvē un atvieglo mācību vides pielāgošanu bērnu vajadzībām.
Ja izmēģinājums būs veiksmīgs, tādas pašas jaunās mēbeles vai daļa no tām tiks izmantotas arī citās skolas klasēs. Turklāt arī Maksa kolēģiem būs iespēja izmēģināt jauno klasi un dot savas atsauksmes par novērojumiem.
Lieliska sadarbība jau no paša sākuma
Mūsu uzņēmums AJ Produkti iesaistījās šajā projektā jau sākumposmā, un mēs ātri izveidojām labas attiecības gan ar skolas vadību, gan pašu Maksu. Pēc dažām sarunām ar izglītības speciālistiem sākām veidot vēlmju sarakstu. Pēc Maksa domām, bija nepieciešami daudzi uzlabojumi:
„Iepriekš bija pieejami tikai parastie skolas soli un krēsli, kā arī paklājs telpas priekšējā daļā, kur apsēdās skolēni, kad viņiem apnika sēdēt pie galda. Vēlējos izveidot telpu ar vairākām darbstacijām, lai varētu piedāvāt ideālu mācību vidi katram skolēnam, atkarībā no viņa individuālajām vajadzībām.”
Bērni mācās dažādos veidos
Saraksta augšgalā bija apņemšanās radīt skolēniem mierīgu vidi. Dažiem patīk sēdēt pie rakstāmgaldiem, bet citi labāk koncentrējas, sēžot atsevišķi. Daži varbūt vēlēsies sēdēt uz dīvāna, bet dažiem, iespējams, būs vajadzīga liekās enerģijas novadīšana, lai spētu labāk uztvert mācību vielu. Turklāt Maksam bija svarīgi iedvesmot bērnus lasīt, lai viņi varētu pilnveidot savas valodas prasmes.
Mūsu komanda uzmanīgi ieklausījās Maksa vēlmēs. Pēc tam mēs dalījāmies ar savām zināšanām par mācību vidi, kas patiešām iedvesmo mācībām, un izveidojām pilnīgi izplānotu interjera dizaina piedāvājumu, kurā bija iekļauti rūpīgi izvēlēti produkti. Rezultāts bija viegli pielāgojams iekārtojums, kas paver dažādas iespējas gan Maksam, gan viņa skolēniem.
Vēlmju saraksts kļuva par realitāti
Mūsu montāžas komanda visu, arī garderobes piederumus, piegādāja un uzstādīja vienā dienā. Jau nākamajā dienā visa klase bija gatava nodarbībām. Pašlaik tajā ir divas papildu darbstacijas ar augstumā regulējamiem galdiem, rakstāmgalda velosipēds un līdzsvara krēsli, divi troksni slāpējoši atzveltnes krēsli ar augstām sānu malām, kas palīdz skolēniem koncentrēties, stūra dīvāns, kas paslēpts aiz skaņu absorbējošas starpsienas, zemi sēdekļi un rakstāmgaldi uz ritentiņiem, kas nodrošina iespēju ātri pārkārtot telpu pēc vajadzības.
„Pirmā bērnu reakcija bija „oho!”, jo mācību telpa tik ļoti atšķīrās no tās, kāda tā bija iepriekš. Pirmajā nedēļā viņi pat palika klasē pēc mācību dienas beigām, lai tikai ilgāk izbaudītu uzturēšanos jaukajā jaunajā vidē,” stāsta Makss.
Rezultāts ir labāka mācību vide
Makss bieži sadala visus bērnus divās grupas un māca vienu skolēnu grupu, kamēr pārējie strādā pie atkārtošanas uzdevumiem.
„Tagad ir vieglāk izskaidrot mācību vielu, atbildēt uz jautājumiem un palīdzēt katram skolēnam nelielā grupā - jaunais iekārtojums darbojas patiešām lieliski. Iepriekš grupas sēdēja tieši blakus. Tagad skolēni, kuri strādā patstāvīgi, var izvēlēties savu sēdvietu pa visu telpu, kas rada klusāku, mierīgāku un efektīvāku mācību vidi tiem bērniem, kurus mācu.”
Citas mācīšanas iespējas
Ir acīmredzams, ka jaunais iekārtojums patīk gan skolotājiem, gan bērniem. Arī Maksa kolēģi ir ieskatījušies jaunajā klasē, un viņi ļoti vēlas pārveidot un pilnveidot arī savas mācību telpas.
"Man kā skolotājam lielākā atšķirība ir tāda, ka es varu izvēlēties mācīt dažādos veidos. Tā ir privilēģija, par kuru esmu ļoti pateicīgs.”
Jaunai iekārtojums arī dod iespēju skolēniem izvēlēties mācību vidi, kas atbilst tam, ko viņi vēlas darīt.
"Viens skolēns, kurš reti spēja noturēt uzmanību visu nodarbības laiku, tagad sēž vienā no atpūtas krēsliem un seko visam līdzi no attāluma, tomēr joprojām ir klasē. Cits, kurš agrāk staigāja apkārt un runāja, tagad sēž uz rakstāmgalda velosipēda, min pedāļus un vairs netraucē pārējiem - tas ir patiešām pozitīvs pavērsiens.”
Saistītie produkti
Ērtās sēdvietas mudina skolēnus lasīt
Vēl viena pozitīva iezīme ir fakts, ka stūra dīvāns un atzveltnes krēsli palīdz bērniem izbaudīt lasīšanu, kas attīsta viņu valodas prasmes. Daudz ērtāk lasīt grāmatu ir tad, kad esi ērti apsēdies vai atlaidies guļus.„Runājot par lasīšanu, - kāds skolēns apsēdās atpūtas krēslā ar grāmatu un teica: „Tagad es patiešām jūtos kā mājās!” Es domāju, ka tas ir lieliski, ja klasē var justies kā mājās” ar smaidu secina Makss.
Mēs AJ Produkti esam ļoti gandarīti, ka mums bija iespēja piedalīties šajā eksperimentā un vēlam veiksmi Maksam un viņa audzēkņiem!