Skolas ēdnīcas telpas ar AJ Produkti iekārtojumu

No maltītes līdz kopienai: dizains pozitīvai pusdienu pieredzei

Vieta spēka uzņemšanai un socializācijai – skolas ēdnīca ir telpa, kurā pulcējas skolēni un pieaugušie, un kur uzmanības centrā nav mācību process. Dibberas Starptautiskā Skola Sollentūnas pilsētā, Zviedrijā, uzrunāja mūs, lai uzlabotu ēdamzāli ar mērķi veicināt skolēnu veselību, labklājību un kopienas sajūtu. Par pamatu šim projektam kalpoja "The Good Meal" koncepts un skolas pedagogu kompetences, kas palīdzēja kopīgiem spēkiem radīt labāku skolas vidi.
Dibberas skolas direktora portrets

Džeremijs Brūkss ir Dibberas Starptautiskās Skolas direktors, un  viena no viņa prioritātēm bija, lai skolas jaunā ēdamzāle kļūtu par mierpilnu vietu, kur gan bērni, gan pieaugušie varētu smelties enerģiju un izklaidēties. Viņš redz pēc bērnu uzvedības, ka šis mērķis ir sasniegts un ka viņiem patiesi patīk jaunās ēdnīcas telpas.

Pirmajās dienās bērni bija ļoti saviļņoti un priecīgi, jo šī viņiem bija pilnīgi jauna vide. Taču tagad, kad bērni ir mazliet apraduši, mēs redzam, ka šī jaunā ēdamzāle uz viņiem iedarbojas nomierinoši.

Vidusskolas skolotājs Andreass Bromans piekrīt, ka ar jauno ēdnīcas iekārtojumu bērni ir kļuvuši mierīgāki. Viņš novēro, ka pēc pusdienām klasē valda miers un ir manāms, ka skolēni pagūst kvalitatīvāk atpūsties.

Bērnu veselībai un labklājībai ir ļoti svarīgi skolā piedāvāt veselīgus un sātīgus ēdienus. Pētījumi liecina, ka kvalitatīvas skolas pusdienas var ietekmēt kā bērnu koncentrēšanās un mācīšanās spējas, tā arī uzvedību. Dibberas skolā tika ieviesta globālā "The Good Meal" koncepcija, kas piedāvā skolēniem veselīgu un sabalansētu ēdienu, tādējādi veicinot viņu labklājību. Un apvienojumā ar tikko atjaunoto ēdnīcu, bērnu pusdienu pieredze ir ievērojami uzlabojusies.

Rikards Lundbergs ir atbildīgs par "The Good Meal" koncepcijas ieviešanu un uzskata, ka patīkama atmosfēra ir viens no priekšnoteikumiem labai apetītei. Viņš saka:

"Mēs ēdam pusdienas katru dienu, un vide, kurā to darām, ir neatņemama pieredzes sastāvdaļa. Patīkama vide pusdienošanai tajā skaitā arī palīdz atraisīties sarunām. Mūsuprāt, skolotāju sarunas ar skolēniem ir ārkārtīgi svarīgas, vai tās ir par dienas notikumiem vai par ēdienu, ko šodien baudām."

Diberas skolas skolotāja

Sporta skolotājas Anjas Kņeževičas stundās skolēni nesēž skolas solā – viņiem ir nepieciešama enerģija fiziskajām aktivitātēm. Anjai ātri kļuva skaidrs, ka jaunā pusdienu pieredze ir pozitīvi ietekmējusi skolēnu uzvedību gan ēdnīcā, gan ārpus tās:

"Skolēni jaunajā ēdamzālē patiešām atpūšas," saka Anja. "Tagad, ēdot, apkārt ir kluss, un bērniem ļoti patīk jaunās telpas. Kā skolotāja es redzu, ka šīs pārmaiņas pozitīvi ietekmēja viņu vispārējo labsajūtu un akadēmisko sniegumu."

Kopiena un vide

Sociālo zinību skolotājs Andreass Bromans katru dienu pusdieno ēdnīcā un ir novērojis, ka bērniem tagad ir lielāka motivācija doties pusdienās. Līdz šim ēdnīca bija vieta, kur visi vienkārši gāja ēst un ātri devās prom, taču tagad viņš redz, ka skolēniem patīk tur ilgāk uzkavēties un sarunāties.

Viens no viņa personīgajiem favorītiem jaunajā ēdamzālē ir iespēja sēdēt dažādos veidos. Iepriekš ēdnīca bija mēbelēta ar vienādiem gariem galdiem, taču tagad tājā ir izvietoti dažāda augstuma un lieluma mēbeles, vienas telpas ietvaros būtu iespēja iegūt dažādu pusdienu pieredzi.

Kad Dibberas skolas sestās klases skolēni sanāk ēdnīcā, viņi ātri izklīst pa visu telpu. Daži apsēžas pie augstajiem galdiem, savukārt, citi izvēlas taisnstūrveida galdus ar soliņiem krēslu vietā.

Klasesbiedrenēm Nellijai un Signei soliņi ir kļuvuši par iecienītāko vietu sēdēšanai, jo tagad viņām nav jādomā par krēslu izvietošanu ap galdu.

"Manuprāt, jaunie soliņi ir lieliski, jo mēs varam sēdēt pa trīs vai pa četri vienā rindā, un tādējādi neviens nejūtas atstumts." - saka Nellija.

Skolēni pusdieno pie apaļa galda

Skolēni novērtē arī to, ka daži galdi ir norobežoti ar augstām puķu kastēm. Šīs puķu kastes ne tikai papildina telpu ar zaļumu, bet arī rada personīgās telpas sajūtu pusdienu laikā.

Azjargala dalās savā pieredzē: "Ir patīkami tagad mazliet pasēdēt vienatnē ar draugiem. Iepriekš visi sēdēja kopā, bet tagad varam izvēlēties, vai gribam sēdēt visi kopā vai tikai daži no mums."

Tātad, kā mēs panācām veiksmīgu skolas ēdnīcas risinājumu?

Uzņēmumā AJ Produkti mēs strādājam ciešā sadarbībā ar klientiem, lai iegūtu visaptverošu priekšstatu par viņu vajadzībām un nodibinātu ilgtermiņa partnerattiecības. Mēs nepieturamies pie tradicionālās piegādātāja lomas; drīzāk esam līdzstrādnieki, kas dalās zināšanās un pieredzē interjera dizaina jomā, ļaujot direktoram un pedagogiem koncentrēties uz saviem pienākumiem un skolēnu labklājību.

Mūsu risinājumi vienmēr iet roku rokā ar pasūtītāja vērtībām un mērķiem. Dibberas Starptautiskās Skolas mērķis bija uzlabot skolēnu labsajūtu un radīt patīkamu pusdienu pieredzi, vienlaikus integrējot "The Good Meal" konceptu. Rezultātā mēs izveidojām jaunu ēdamzāli, kas ne tikai apmierina skolas vajadzības, bet arī veicina skolēnu labsajūtu.

Annas Enerotas portrets

Anna Enerota, AJ Produkti skolu projektu vadītāja, uzskata, ka viena no mūsu stiprākajām pusēm ir spēja atbalstīt klientu visa procesa gaitā, sākot no koncepcijas izstrādes līdz piegādei un montāžai.

"Mēs iesaistāmies jau plānošanas stadijā un bieži strādājam kopā ar klientu, lai izstrādātu visaptverošu mēbeļu risinājumu, pārliecinoties, ka tas atbilst skolas profilam un vīzijai kopumā," stāsta Anna.

Un direktoram Džeremijam Brūksam bija ļoti svarīgi saņemt palīdzību jaunās ēdamzāles noformēšanā, sākot no idejas līdz tās īstenošanai.

"Iemesls, kāpēc mēs izvēlējāmies sadarboties ar AJ Produkti, ir tas, ka mēs varējām jau no paša sākuma pastāstīt viņiem, kādas ir mūsu vajadzības. Un viņi ir bijuši ar mums katrā projekta etapā, līdz pat vietai, kur šodien atrodamies," stāsta Brūkss. "Mana kompetences joma ir izglītība, nevis mēbeles vai ēdināšana. Taču viņu zināšanas nodrošināja, ka kopā nonācām pie harmoniska un pārdomāta risinājuma mūsu jaunajai ēdamzālei."

AJ Produkti projektu vadītājas tikšanās ar klientu
Skolēni izvēlas ēdienu pusdienām

Izglītojošas maltītes ar "The Good Meal" konceptu

"The Good Meal" ir kopīgs jēdziens visās Dibberas skolas un pirmsskolas izglītības iestādēs Zviedrijā un ārpus tās. Šo koncepciju ir kopīgi izstrādājuši Dibber skolu šefpavāri un pedagogi, lai radītu maltītes, kas piedāvā vairāk nekā vienkārši ēdienu uz šķīvja. Visas sastāvdaļas tiek sagatavotas centralizēti kopējā virtuvē, un tad ēdieni tiek pagatavoti uz vietas katrā izglītības iestādē. Šādā veidā Dibber nodrošina, ka pārtika ir kvalitatīva un uzturvērtīga neatkarīgi no tā, kuru skolu bērni apmeklē.

Šī koncepcija balstās uz četriem pīlāriem: labas sastāvdaļas, labas zināšanas, laba vides un laba pieredze ar pārtiku. Kad skolēni un skolotāji ēd kopā, svarīgi ir radīt labu gaisotni un ievērot klusumu, lai visi varētu sarunāties un patīkami pavadīt laiku kopā.

Mūsu interjera dizaina piedāvājums īsumā: 

Ar dažādu sēdvietu augstumu, mēbeļu grupu sajaukumu un mierīgu krāsu gammu mēs izveidojām patīkamu un mājīgu ēdamzāli, ko gan pieaugušie, gan bērni varēs baudīt vēl daudzus gadus.

*Lai uzzinātu vairāk par šiem produktiem, sazinies ar mums pa e-pastu: info@ajprodukti.lv

Mēs varam tev palīdzēt ēdamistabas iekārtošanā!

Vai tev ir nepieciešama iedvesma vai palīdzība kādā projektā, lai uzlabotu ēdnīcas vidi skolā? Mums, AJ Produkti, ir īpaša interjera dizaina ekspertu komanda skolām un publiskai videi, un mēs būsim priecīgi tev palīdzēt.

Atsūti mums e-pastu vai zvani pa tālruni 67 62 52 72.

Apskati mūsu produktu klāstu skolām