Enerģija no zāģu skaidām un nākotne bez putuplasta
– Šobrīd esam uzstādījuši 100 kilovatu saules paneļus, bet plānoti vēl 500 kilovati. Tuvākajā nākotnē mēs vēlamies paplašināt savu energosistēmu, lai vēl vairāk uzlabotu energoefektivitāti.
Saules paneļu uzstādīšana ir veicinājusi atjaunojamās un uz vietas saražotās elektroenerģijas izmantošanu objektā. Iepirktās elektroenerģijas apjoms 2022. gadā salīdzinājumā ar 2021. gadu samazinājās par 6,6%, bet pašu ražotā elektroenerģija 2022. gadā veidoja 3,4% no kopējā elektroenerģijas patēriņa. Tas ir veicinājis ar apkuri un elektroenerģiju saistīto siltumnīcefektu izraisošo gāzu emisiju samazināšanos par 6,6%.
Zāģu skaidu izmantošana
Pie fabrikas stūra, tikai akmens sviediena attālumā no saules paneļiem stāv liels ar ēku savienots siloss. Šeit tiek savāktas zāģu skaidas, kas rodas ražošanas procesā un pēc pārpalikušo skaidu plātņu daļu sasmalcināšanas. Dēļu atlikumi un cita koksne pa lenti tiek transportēta tieši uz smalcinātāju, pēc tam zāģu skaidas tiek sapresētas granulās, gatavas sadedzināšanai.
– Mēs pārstrādājam lielu daļu zāģu skaidu, kas rodas ražošanas procesā, un izmantojam tās ēkas apsildīšanai. Ziemā tās silda telpas un nodrošina karsto ūdeni, bet vasarā vienkārši ražo karsto ūdeni, skaidro Agņeška.
Zāģu skaidas, kas netiek sapresētas granulās, tiek savāktas un nosūtītas atpakaļ skaidu plātņu ražotājam, lai kļūtu par jaunām plātnēm.
Neizbēgamā plastmasa
Ja ārpus telpām mēs koncentrējamies uz saules paneļu apjoma paplašināšanu un resursu izmantošanas pieaugumu, iekštelpās ir gluži pretēji. Šeit mūsu mērķis ir samazināt pēc iespējas vairāk. AJFF tas nozīmē katras ražošanā izmantojamās materiāla daļas pārskatīšanu. 2022. gadā tika uzsākti vairāki projekti, lai samazinātu dažādu materiālu atkritumu rašanos, kā rezultātā tika pārstrādāti gandrīz 60% no kopējā atkritumu apjoma.
Mērķis ir nākotnē pēc iespējas mazāk izmantot plastmasu, taču no tās ir visgrūtāk izvairīties. Šobrīd ir svarīgi pārliecināties, vai visa pārpalikusī plastmasa tiek rūpīgi sašķirota otrreizējai pārstrādei un vai tā tiek izmantota pēc iespējas efektīvāk.
Agņeška norāda uz robotu, kas pārvieto preču paleti, efektīvi iepakojot preces. Lai gan tiek izmantota plastmasas plēve, viņa skaidro būtisko atšķirību starp paleti, kas tiek iesaiņota manuāli un tādu, kuru iepako mašīna.
-Paletei, kuru iesaiņo mašīna, vajag mazāk plastmasas, jo tā var ciešāk un kompaktāk nostiept plēvi ap paleti - tas palīdz arī samazināt preču bojājuma risku, turklāt nav nepieciešams izmantot tik daudz metru mākslīgā materiāla.
Nākotne bez putuplasta
Vēl viens materiāls, ko parasti izmanto iepakojumā, ir putuplasts. Tas ir triecienu absorbējošs, viegls un to ir ērti izmantot kā pildvielu - kaut kas tāds, ko grūti nepamanīt. Bet mērķis ir skaidri redzams arī šeit.
Lai pēc iespējas efektīvāk iepakotu preces, tiek iegādāti jau gatavi putuplasta gabali, kā arī lielākas plāksnes, kas tiek piegrieztas precīzos izmēros, lai pēc iespējas pielāgotos konkrētiem produktiem. Viss atlikušais putuplasts, ko nevar izmantot nekam citam, tiek nosūtīts atpakaļ ražotājam, lai to varētu pārstrādāt un pārvērst jaunā putuplastā.
– Produktu iepakošanā bieži izmanto putuplastu. Tā kā nedēļā no rūpnīcas nosūtām no 25 līdz 30 kravas automašīnām ar mēbelēm, mēs izmantojam lielu daudzumu šī materiāla. Bet īstermiņā mērķis ir samazināt lietojumu par 50 %, un ilgtermiņā - izmantot to pēc iespējas mazāk vai, cerams, nemaz, saka Agņeška.
Kā alternatīvu putuplastam esam sākuši izmantot kartona materiālu, kas pazīstams kā bišu šūnas un izgatavots no 100 % pārstrādāta papīra. Tā piemēram, AJ Produkti QBUS sērijas mēbeļu iepakojumā putuplasts netiek izmantots vispār. Ja nepieciešams pildmateriāls, izmantojam kartona šūnu materiāla vai gofrētā kartona risinājumus.
Ja var šķirot, tad jāšķiro!
Visās rūpnīcas telpās un teritorijā ir izveidotas atkritumu šķirošanas stacijas gan mazākiem, gan lielākiem atkritumiem. Atkarībā no tā, kurā nodaļā norit darbs, ir pieejami konteineri konkrētiem atkritumiem, kas rodas no šīs mašīnas vai darba procesa. Ir jāpārstrādā viss, sākot no kartona un iepakojuma plastmasas līdz metālam un koksnei.
- Runājot par lielākiem papīra un plastmasas apjomiem, esam uzstādījuši mašīnas, kas tiek piepildītas dienas gaitā. Kad mašīna ir pilna, materiāls tiek saspiests kubā, kas aizņem ievērojami mazāk vietas nekā tad, ja materiāls būtu vienkārši sakrauts vai vaļīgi ievietots konteinerā. Tādā veidā tas kļūst gan kompaktāks, gan vieglāk transportējams pārstrādei, stāsta Agņeška.
Koksnes aprite
2021. gadā AJ Produkti galvenais birojs un AJFF Polijā uzsāka kopīgu palešu projektu. Mērķis bija uzlabot palešu kvalitāti no rūpnīcas, lai tās varētu izmantot vairākkārt un tās ilgāk paliktu apritē. Palešu izmēri ir pielāgoti atbilstoši produktiem un lietojumam. Mūsu plūsmās izmantojam vairākus palešu izmērus, un paletes, kuru izmēri nav universāli, tiek nosūtītas no noliktavas Halmstadē uz rūpnīcu Polijā atkārtotai izmantošanai. Projekta rezultātā paletes tagad ir kvalitatīvākas, ir palielinājis to kalpošanas laiks un samazinājies koksnes atkritumu apjoms.
Kāds ir paredzamais AJFF vides aizsardzības darbs nākotnē? Agņeška uzskata, ka tā ir nepārtraukta attīstība un pilnveidošanās. Ja nav iespējams pilnībā izvairīties no iepakojuma materiāla, tad ir jāizmanto aprites domāšana. Turklāt katrs procents, par kuru var samazināt elektrības iepirkumu, ir solis pareizajā virzienā uz atbildīgāku ražošanu.