Māksla saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku
Kas ir kritika?
Kritika ir emocijām apvīts vārds, kas lielākajai daļai cilvēku nesaistās ne ar ko patīkamu. Tas nemaz nav dīvaini, jo kuram gan patīk, ka viņu kritizē? Saskaņā ar zviedru valodas vārdnīcu, kritika nozīmē uzbrukt kādam, norādot uz viņa kļūdām un neprecizitātēm. Otrā interpretācijā teikts: nopelnu un trūkumu novērtējums. Tas nozīmē, ka kritika var būt arī atzinīga. Vārdu sakot, kritika ir viena vai vairāku cilvēku vērtējums par cita darbu, jaunradi vai sniegumu. Kritika var būt gan pozitīva, gan negatīva. Mūsdienās vārda “kritika” vietā bieži vien tiek lietots apzīmējums “atgriezeniskā saite”, jo lielākā daļa cilvēku to uztver kā draudzīgāku.
Kāpēc vajadzīga kritika?
Ja kritika tiek sniegta konstruktīvi, mums ir iespēja pilnveidot un uzlabot savu darbu. Pārāk bieži mēs turpinām darboties vecajās sliedēs un darām tā, kā vienmēr esam darījuši. Tāpēc ir vērtīgi saņemt atgriezenisko saiti no kolēģa vai vadītāja. Viņi var pamanīt lietas, kuras mēs paši ikdienas darba virpulī esam palaiduši garām.
Tas ir spēkā arī pretējā virzienā. Sniedzot konstruktīvu kritiku kolēģim, tas var veicināt raitāku sadarbību. Vienkāršs pielāgojums var uzlabot darba ritmu, kas nāk par labu visiem. Nebaidies runāt par lietām, kuras, tavuprāt, var uzlabot, bet dari to objektīvi un ar cieņu pret kolēģu jūtām.
Kā izteikt kritiku?
Rūpīgi pārdomā, ko vēlaties pavēstīt kolēģim. Vai tā tiešām ir objektīva kritika, vai arī tas esi tu, kurš ir neapmierināts ar savu darba situāciju un meklē kļūmes? Ko var darīt, lai darbs veiktos labāk?
Konstruktīvas kritikas mērķis ir palīdzēt tās saņēmējam pilnveidoties. Svarīgi pieminēt arī lietas, kas darbojas labi. Pārāk bieži aizmirstam paslavēt, kad viss norit raiti un darbi tiek veikti bez aizķeršanās un laikus. Norādot uz lietām, ko var darīt labāk, jāpaskaidro arī, kāpēc un jābūt gatavam pārrunāt darbinieku turpmāko rīcību. Var būt nepieciešamas pārmaiņas, kas nav atkarīgas no konkrētā darbinieka. Drošai un radošai darba videi ir svarīgi ieklausīties citam citā un censties izprast lietas no cita cilvēka skatupunkta.
Izsakot kritiku, paturi šo prātā
- Uzslavēt var citu klātbūtnē, bet negatīva kritika vienmēr būtu jāizsaka privāti.
- Izsakot konstruktīvu kritiku, koncentrējies uz pozitīvo.
- Neuzbrūc personiski, vienmēr izsakies objektīvi.
- Atceries, ka mērķis ir palīdzēt kolēģim viņa uzdevumu izpildē.
- Vienmēr pabeidz sarunu ar kaut ko pozitīvu!
Kā uztvert kritiku?
Kā reaģēt uz kritiku? Vai tevi pārņem dusmas vai skumjas, vai arī tu spēj ieklausīties, kas patiesībā tiek pateikts? Centies to neuztvert personiski, tā vietā ieklausies faktos. Uzdod jautājumus, ja uzskati, ka kritika ir neskaidra. Tiklīdz ir skaidrs, par ko ir runa, izanalizē to. Vienmēr vari palūgt laiku lai atbildētu vēlāk, ja jūti, ka par teikto ir jāpadomā. Tā var būt laba stratēģija, ja vārdu apmaiņa ir kļuvusi pārāk emocionāla. Esi godīgs pret sevi. Vai kritika ir pamatota, vai arī tā ir netaisnīga? Atcerieties, ka personiski uzbrukumi vienmēr ir nepieņemami.
Kritikas izteikšana attiecīgajai personai
Neaprunā aizmuguriski cilvēku, kuram, tavuprāt, nepieciešams uzlabot sniegumu darbā. Tas nevirza nekādas pārmaiņas, bet tikai rada negatīvu darba atmosfēru. Daudziem liekas neērti kritizēt kādu citu, bet vienlaikus ir nepieciešamība paust savu neapmierinātību. Tā vietā vērsies pie attiecīgās personas un paskaidro, kā tas ietekmē tavu darbu. Ļauj otram izklāstīt savu redzējumu un mēģiniet kopā rast risinājumu. Ja jūti, ka tavs viedoklis netiek uzklausīts, vajadzētu aprunāties ar vadītāju, lai palīdzētu noskaidrot situāciju.
Padari kritiku par ierastu lietu darbavietā
Nedramatizē kritiku, bet padari atgriezenisko saiti par ieradumu. Iedrošini citus, kad kaut kas ir izdevies, un nekavējies draudzīgi aizrādīt, ja kaut kas ir nogājis greizi. Sāc ar jautājumu, ko konkrētais cilvēks domājis vai kāpēc uzdevums ir aizkavējies. Bieži vien pastāv apstākļi, kurus tu nezini. Atklāti un nepastarpināti komunicējot savā starpā, var izvairīties no daudziem pārpratumiem. Velti laiku, lai aprunātos par to, kādai jābūt darba norisei.
Pirms sniegt atgriezenisko saiti, ieteicams padomāt vai par to vislabāk runāt privāti plānotā tikšanās reizē, vai arī to var pieminēt neformālākā veidā. Vienmēr izrādi cieņu un paturi to prātā arī tad, ja kritika tevi neaizvaino, jo kolēģis var būt jūtīgāks. Empātijas izrādīšana veicina pozitīvu darba vidi.
Lasi vairāk par līderību
Padomi! Sendviča metode
Varbūt esi dzirdējis par sendviča metodi. Tā ir vienkārša un bieži sniedz labus rezultātus. Sāc ar pozitīvām lietām. Pēc tam izsaki savu kritiku pēc iespējas konstruktīvākā veidā un pabeidz ar kaut ko pozitīvu.
Nopietnu trūkumu gadījumā
Ja kritika attiecas uz kaut ko nopietnu, piemēram, uzmākšanos vai drošības noteikumu neievērošanu, tev kā darbiniekam jāinformē savs vadītājs. Ja ir aizdomas par pārkāpumu, tev kā vadītājam savukārt būtu jāiesaista personāla daļa vai jurists. Viņi nepieciešamības gadījumā var arī palīdzēt iesniegt ziņojumu policijā.
Kopsavilkums
Kritika var būt gan pozitīva, gan negatīva. Padari atgriezenisko saiti par dabisku darba nedēļas daļu, lai to vairs neuztvertu ar sakāpinātām emocijām. Sniedz konstruktīvu un pārdomātu kritiku. Vienmēr pirms runā padomā, vai kritika ir nepieciešama. Vienmēr sniedz vairāk pozitīvas, nevis negatīvas kritikas. Saņemot kritiku, centies to neuztvert personiski. Pārdomā, vai kritika ir pamatota un ko vari darīt, lai uzlabotu savas darba metodes.