Uz situāciju balstīta līderība
Mēs kā ģimenes uzņēmums, kas darbojas 21 tirgū, pastāvīgi strādājam pie savas līderības attīstības. Turklāt mēs jau 45 gadus sadarbojamies ar uzņēmējiem un uzņēmumu vadītājiem, tāpēc mēs tev labprāt palīdzēsim ar darba vietas interjeru un veicināsim tavas zināšanas par līderību, piemēram, uz situāciju balstītu līderību.
Kas ir uz situāciju balstīta līderība?
Šis līderības modelis ir vērsts uz personu, nevis uz veselu nodaļu vai organizāciju. Līderim sava rīcība jāpielāgo katram komandas dalībniekam jeb sekotājam - šis ir bieži lietots termins. Darbinieki tiek vērtēti, ņemot vērā viņu kompetences un iesaistes līmeni. Balstoties uz šo vērtējumu, līderis izvēlas piemērotāko pieeju. Mērķis ir katram komandas dalībniekam nodrošināt apstākļus, lai darbinieks attīstītos un sasniegtu pilnu potenciālu.
Četri pilnveides līmeņi uz situāciju balstītā līderībā
Lai palīdzētu līderim interpretēt savas komandas dalībnieku vajadzības, ir pieejams modelis, kura pamatā ir dažādas kompetences un iesaistes kombinācijas. Piemēram, jaunpieņemtu darbinieku var vadīt augsta motivācija, bet viņam trūkst darba pieredzes, savukārt kāds, kas ilgi atrodas amatā, var būt vīlies savā darbā un viņam pietrūkst motivācijas pilnveidei un uzlabojumiem. Lai pietuvotos mērķim - pašpaļāvībai un augstai motivācijai darbā, šiem diviem darbiniekiem ir jāpiemēro dažāda veida vadības stili.
Izmantojot tālāk redzamo modeli, līderis var izsekot katra komandas dalībnieka pilnveidei un, situācijai mainoties, pielāgot līderību.
- U1 - zema kompetence un augsta iesaiste. Šis cilvēks ir aizrautīgs darbā, bet viņam nav vai tikpat kā nav pieredzes.
- U2 – zema vai neliela kompetence un zema iesaiste. Vīlies un pasīvs darbinieks, kuram trūkst motivācijas.
- U3 – vidēja līdz augsta kompetence un dažāda iesaiste. Darbinieks labi dara savu darbu, bet nav pārliecināts par savām spējām.
- U4 – augsta kompetence un liela iesaiste. Patstāvīgs, neatkarīgs un uz rezultātiem orientēts darbinieks.
Vadības stili uz situāciju balstītā līderībā?
Vadības stili ir saistīti ar to, kā līderis izvēlas piešķirt uzdevumus un komunicēt ar saviem darbiniekiem. Līdera pieejamība un izveidoto darba attiecību veids ir daļa no vadības stila. Divi galvenie uzvedības veidi ir pamācoša uzvedība un atbalstoša uzvedība.
Uz situāciju balstītas līderības modelis parāda, cik daudz norādījumu un atbalsta jāsniedz katrā situācijā.
- S1 – norādošs vadības stils. Ļoti pamācoša un ne sevišķi atbalstoša uzvedība. Līderis skaidro, kā veicami uzdevumi.
- S2 – koučinga vadības stils. Ļoti pamācoša un ļoti atbalstoša uzvedība. Līderis paskaidro „kāpēc” un motivē darbinieku.
- S3 – atbalstošs vadības stils. Minimāli pamācoša un ļoti atbalstoša uzvedība. Līderis un darbinieks pieņem kopīgus lēmumus. Līderis iedvesmo un motivē.
- S4 – deleģējošs vadības stils. Minimāli pamācoša un minimāli atbalstoša uzvedība. Darbiniekam ir augsta patstāvības pakāpe, un viņš nodrošina nepieciešamos resursus.
Lasiet par to, kā vislabāk saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku
Pilnveides līmenis un vadības stils
Vispirms izvērtējot, kurš no četriem pilnveides līmeņiem vislabāk raksturo darbinieka situāciju, vadītājs var izvēlēties līdera stilu ar atbilstošo skaitli. Pirmajam pilnveides līmenim (U1) ir piemērots uz situāciju balstīts vadības stils (S1) utt. Piemēram, ja jaunam darbiniekam ir zema kompetence, bet augsta iesaiste, viņš ir U1 grupā. Šajā gadījumā ir nepieciešams norādošs vadības stils jeb S1.
Priekšrocības un trūkumi
Tāpat kā visām līderības teorijām arī uz situāciju balstītai līderībai ir gan pozitīvi, gan negatīvi aspekti. Tā nav piemērota ikvienam līderim un ikvienai darbavietai.
Trūkumi
- Šis modelis izvirza augstas prasības līderim, kuram jābūt ļoti elastīgam un jāspēj pareizi interpretēt katra darbinieka situāciju.
- Modelis ir orientēts tikai uz indivīdiem, bet realitātē var būt nepieciešama spēja vadīt grupu, nevis tikai atsevišķus darbiniekus.
- Daži pat uzskata, ka šī teorija ir novecojusi un modernā organizācijā vairs nedarbojas.
Priekšrocības
- Daudzi uzskata, ka šāda veida domāšana, kad vadības stils tiek pielāgots darbinieka situācijai, ir labs līdera darba sākumpunkts.
- Modelis pasaka priekšā, kā līderim būtu jārīkojas bieži sastopamās situācijās.
- Kad situācija prasa, līderis uzņemas kontrolējošo lomu, vienlaikus arī piešķirot patstāvību atsevišķiem darbiniekiem, kad viss darbojas labi.
Šeit var izlasīt vairāk par līderību
Kopsavilkums
Uz situāciju balstīta līderība ir līderības modelis, ko 20. gadsimta 60. gados izveidoja Pols Hersijs un Kens Blančards. Šis modelis veidots, balstoties uz darbinieka pilnveides līmeņa novērtējumu un līdera pielāgošanos atbilstošajam vadības stilam. Mērķis ir attīstīt darbinieka iesaisti, motivāciju un kompetenci.